Please use this identifier to cite or link to this item: https://libr.msu.by/handle/123456789/23503
Title: Прагматические особенности интернациональной лексики в немецких публицистических текстах
Other Titles: Pragmatic features of international vocabulary in german media texts
Authors: Малашкова, Д. Н.
Keywords: интернационализм,
немецкий язык
прагматика
СМИ
функции
internationalism
German language
pragmatics
mass media
functions
Issue Date: 2024
Publisher: МДУ імя А. А. Куляшова
Citation: Малашкова, Д. Н. Прагматические особенности интернациональной лексики в немецких публицистических текстах / Д. Н. Малашкова // Весці БДПУ. Серыя 1. – 2024. – № 3. – С. 118–122.
Abstract: Статья посвящена прагматическому аспекту интернациональной лексики в немецких публицистических текстах. Целью исследования является выявление прагматических особенностей и функций интернациональных слов в статьях немецкоязычных СМИ. Актуальность исследования обусловлена повышенным интересом к интернационализмам в немецком языке, ставшим в условиях глобализации частым явлением в публицистическом тексте. В результате анализа словарных помет и функций, выполняемых интернациональными словами в текстах СМИ установлено, что наиболее распространенной функцией интернационализмов в текстах СМИ является упрощение восприятия информации. Прагматический характер использования интернационализмов проявляется в том, что они употребляются с целью следования языковой моде. Словарные пометы не отражают всего спектра прагматических особенностей функционирования интернациональной лексики, что обусловливает необходимость создания специального словаря интернационализмов современного немецкого языка. The article is devoted to the pragmatic aspect of internationalisms in German-language media texts. The purpose of the study is to identify the pragmatic features and functions of international words in German-language media articles. The relevance of the study is conditioned by the increased interest to internationalisms in German, which have become a frequent phenomenon in media texts in the context of globalization. As a result of the analysis of vocabulary marks and functions which international words perform in media texts, it was found that the most frequent function of internationalisms in media texts is to simplify the perception of information. The pragmatic aspect of the use of internationalisms is manifested in the fact that they are used to follow linguistic trends. The vocabulary marks do not represent the whole range of pragmatic specifics of the functioning of international vocabulary, which makes it necessary to create a special dictionary of internationalisms in modern German.
URI: https://libr.msu.by/handle/123456789/23503
Appears in Collections:Научные публикации

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Малашкова Д.Н. Весці БДПТ_3_ser_1-118-122.pdf993,4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.