Please use this identifier to cite or link to this item: https://libr.msu.by/handle/123456789/24391
Title: Парадоксальный характер немецкого словообразования
Authors: Хомутская, Н. И.
Keywords: немецкий язык
словообразование
парадокс
идиоматичность
мотивированность
курьезность
German
word formation
paradox
idiomaticity
motivation
humor
Issue Date: 2025
Publisher: МГУ имени А. А. Кулешова
Citation: Хомутская, Н. И. Парадоксальный характер немецкого словообразования / Н. И. Хомутская // Немецкий язык – лингводидактическое обеспечение и методика преподавания – ІV : сб. науч. статей, посвященный памяти Сергея Александровича Носкова (1943–2018) / под ред. Е. Е. Иванова. – Могилев : МГУ имени А. А. Кулешова, 2025. – 1 CD-ROM. – С. 93–96.
Abstract: The article deals with the features of German word formation, emphasizes the role of word formation in expanding the vocabulary of modern German language. The German word-formation system is characterized by a wide range of patterns of forming new words. Compound word formation is the main method of word formation in German, characterized by both the transparency of the form of words and the idiomaticity of their meaning. Idiomatic compound words are semantic paradoxes that cause difficulties in understanding the meaning of compound words.
Description: В статье рассматриваются особенности немецкого словообразования, подчеркивается роль словообразования в расширении словарного фонда современного немецкого языка. Немецкая словообразовательная система характеризуется широкой разветвленностью моделей образования новых слов. Словосложение – это основной способ словообразования немецкого языка, характеризующийся как прозрачностью формы слов, так и идиоматичностью их значения. Идиоматичные сложные слова представляют семантических парадокс, вызывающий трудности при понимании значения сложных слов.
URI: https://libr.msu.by/handle/123456789/24391
ISSN: 978-985-894-193-2
Appears in Collections:2025 (Полный текст)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
93-96 Хомутская.pdf612,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.