Please use this identifier to cite or link to this item:
https://libr.msu.by/handle/123456789/15129
Title: | Разработка и содержание спецкурса «Формирование осознанного отношения к природе у дошкольников, проживающих в условиях радиационного загрязнения» |
Authors: | Комарова, И. А. Спирин, С. В. |
Keywords: | экологическое образование радиоэкологическое воспитание радиоэкологическое образование формирование осознанного отношения к природе подготовка студентов педагогических вузов дети дошкольного возраста ecological education radio ecological education formation of the conscious relation to the nature training of students of pedagogical higher education institutions children of preschool age |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна |
Citation: | Комарова И. А. Разработка и содержание спецкурса «Формирование осознанного отношения к природе у дошкольников, проживающих в условиях радиационного загрязнения» / И. А. Комарова, С. В. Спирин // Наукові записки кафедри педагогіки : зб. наук. прац / Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна. – Харків, 2018. – Вип. 42. – С.86–94. |
Abstract: | В статье раскрывается проблема организации и содержания подготовки студентов педагогических вузов к радиоэкологическому воспитанию дошкольников как одной из наиболее актуальных и сложных в вузовской педагогике и практике. Авторы особое внимание уделяют выделению и характеристике основных компонентов подготовки будущих педагогов по радиоэкологическому воспитанию дошкольников в условиях общеобразовательного учебного заведения. В рамках определения оптимального содержания спецкурса «Формирования осознанного отношения к природе у дошкольников, проживающих в условиях радиационного загрязнения», и в том числе формирования экологического сознания, бережного отношения к природе, окружающей действительности. The article reveals the issue of the organization and content of students of higher education institutions preparation to the radio ecology of preschool children as one of the most relevant and complex problem in higher education. The authors pay special attention to the selection and characterization of the main components of the future teachers training on radio ecological education of preschool children in a preschool educational institution. Within the definition of the optimal content of the option course «Formation of a conscious attitude towards nature in preschool children living in conditions of radiation pollution», the issues of environmental education of preschool children, including the formation of ecological consciousness, a careful attitude to nature and the surrounding reality, are considered. The authors emphasize that the main goal of the option course is to assist students – future teachers of the specialty «Preschool education» in mastering the knowledge system in the field of radio ecological education in the Republic of Belarus and the region, to determine the main radio ecological concepts and the ways of professional skills growth of the future specialist in radio logical education of children and their parents. In this paper, the authors disclose a developed and tested series of simulation game learning situations. It is proved that simulated game learning situations used during lectures and practical session contribute to the effective accumulation of professional knowledge. The study conducted by the authors suggests that interactive learning during the study of the option course significantly increases the level of mastering the educational material, allows you to master the content and innovative technologies of the educational process in the modem preschool educational institution, to acquire the culture of communication management, discussion, as well as collective mental activity, to develop communicative, expert, reflexive abilities, qualitatively master the professional functions of the preschool teacher. |
URI: | http://libr.msu.by/handle/123456789/15129 |
Appears in Collections: | Научные публикации |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.